Eerste project
Scratch
Scratch
Laten we een spel maken waarin de speler met een dierfiguur kan praten. Dit project leert je hoe je sprites kiest en code toevoegt in Scratch.
Sprites zijn plaatjes van figuren die je gebruikt in je computerprogramma's. In Scratch gebruik je sprites om de hoofdfiguren in je project te maken.
In de Sprite-lijst zie je standaard een kat als sprite.
Rechtsklik op de kat en kies Verwijderen.
Klik op het knopje met het sprite-icoon in de Sprite-lijst om een nieuwe sprite toe te voegen.
Kies een sprite uit de bibliotheek, zoals een ballerina, vleermuis, dinosaurus, of baby-olifant!
In dit voorbeeld ben ik voor een Dinosaurus gegaan, maar je kunt zelf eentje kiezen die jij leuk vindt.
Om je sprite te laten praten, gaan we een maatwerkblok maken. Dit is een speciaal blok dat je zelf kunt ontwerpen.
Zorg dat je in het blokkenpallet staat.
Klik in het blokkenpalet op de categorie Mijn blokken.
Klik op de knop Maak een blok.
Maatwerkblok: Een Scratch-blok dat je zelf maakt en een specifieke taak uitvoert.
Typ de naam van je nieuwe blok, bijvoorbeeld zegHallo, in het paarse vakje.
Klik op OK.
Ga naar de categorie Uiterlijken in het blokkenpalet.
2. Sleep het blok zeg hallo 2 sec naar je script.
3. Klik en sleep je nieuwe blok zegHallo naar de scriptzone.
4. Verbind het zeg hallo 2 sec-blok met je zegHallo-blok. De blokken worden nu verbonden, net als puzzelstukjes!
Klik op je script om het uit te voeren.
Je sprite zou nu “Hallo!” moeten zeggen.
Wil je iets anders laten zeggen? Klik op het script, selecteer de tekst in het blok zeg Hallo 2 sec, en typ een nieuw bericht. Bijvoorbeeld: "Welkom!"
Script: Een verzameling codeblokken die samen een actie uitvoeren, zoals je sprite laten praten.