User interface
Scratch
Scratch
Om de projecten in dit leerpad te begrijpen, is het belangrijk dat je bekend raakt met de Graphical User Interface (GUI) van Scratch. Dit is het scherm waar je aan je projecten werkt. Laten we de verschillende onderdelen bekijken!
Ga naar de hoofdpagina van Scratch (www.scratch.mit.edu).
Klik op "Maak" of "Create" bovenaan de pagina.
Je ziet nu een scherm dat lijkt op het plaatje hieronder.
Graphical User Interface (GUI): Dit is het scherm waarop je werkt. Met je muis, trackpad of touchscreen kun je op knoppen klikken en items uit een menu kiezen.
Hier zijn de belangrijkste onderdelen:
Het Speelveld:
Dit is het gebied rechtsboven in het scherm waar je project wordt uitgevoerd.
Je kunt hier zien wat je code doet, zoals hoe figuurtjes bewegen of geluiden afspelen.
De Sprite-lijst:
Onderaan het scherm zie je alle sprites (figuurtjes) die je in je project gebruikt.
Je kunt nieuwe sprites toevoegen of bestaande sprites selecteren om ze te bewerken.
De Menubalk:
Bovenaan het scherm vind je de menubalk.
Hier kun je:
Je project opslaan en een naam geven.
Een nieuw project starten.
Het huidige project delen met anderen.
De Scriptzone:
Midden op het scherm bevindt zich de scriptzone.
Hier bouw je de code voor je project door blokken uit het blokkenpalet te slepen.
Het Blokkenpalet:
Aan de linkerkant vind je het blokkenpalet.
Hier staan alle codeblokken die je kunt gebruiken, netjes gesorteerd op kleur:
Blauw: Voor bewegingen (bijvoorbeeld “Ga 10 stappen”).
Paars: Voor geluiden (bijvoorbeeld “Speel geluid miauw”).
Geel: Voor gebeurtenissen (bijvoorbeeld “Wanneer op groene vlag wordt geklikt”).
Sleep de blokken naar de scriptzone om je code te maken!