Gebeurtenissen en Beweging
Scratch
Scratch
Verder leer je hoe je een sprite kunt laten bewegen, draaien en reageren op verschillende acties, zoals het klikken op de groene vlag of het bewegen van een muis.
Start een nieuwe project
Voor we verder gaan zorg dat je project de naam "Project 02 " heeft.
Ga naar de categorie Gebeurtenissen.
Kies het blok "Wanneer op "groene vlag" wordt geklikt" en sleep dit naar het programmeergebied.
Dit evenement start je programma zodra je op de groene vlag klikt.
Ga naar de categorie Beweging.
Kies het blok "Verplaats 10 stappen" en verbind dit met het blok "Wanneer op groene vlag wordt geklikt".
Klik nu op de groene vlag en zie hoe je sprite welkom zegt en 10 stappen beweegt.
Probeer aanpassingen:
Verander het getal 10 in een groter getal, zoals 50, en kijk hoe dit de beweging beïnvloedt.
Als je nu op het vlagje klikt, ga je zien dat je gecodeert hebt om de dino 10 stappen vooruit te laten gaan. Dat is wat de gebeurtenis doet.
Voeg het blok "Draai 15 graden naar rechts" toe onder je bewegingsblok.
Klik opnieuw op de groene vlag en kijk hoe de sprite draait.
Tip: Als je sprite een rare richting op staat, kun je de richtingswaarde aanpassen:
Klik op het spritegebied en stel de richting in op 90 graden.
Ga naar de categorie Besturen.
Sleep het blok "Herhaal" naar je programmeergebied.
Plaats de bewegings- en draaiblokken binnen het "Herhaal"-blok.
Klik op de groene vlag en zie hoe je sprite continu blijft bewegen of draaien.
Klik op het rode stopbordje langs de groene vlag om het programma te stoppen.
Probeer nu zelf er wat mee te spelen door een nieuwe blok "wanneer op groene vlak wordt geklikt" in het speelveld te slepen en er wat "Bewegingen" aan te te voegen.