Framerate - FPS
Animatie
Animatie
Je weet wat "framerate" (beeldsnelheid) betekent en hoe dit de soepelheid van beweging beïnvloedt.
Je kunt uitleggen wat “animeren op ééntjes” en “animeren op tweetjes” betekent (en ook op drie- of viertjes), en waarom dit wordt gebruikt.
Animatie (net als film) werkt doordat je snel achter elkaar losse beelden (frames) ziet.
Je hersenen maken er beweging van.
Framerate of FPS (frames per seconde) zegt hoeveel beelden je per seconde ziet.
Hoe hoger dat getal, hoe soepeler de beweging lijkt.
Een gewone film wordt meestal gemaakt op 24 beelden per seconde.
Dat is dus 24 frames voor elke seconde die je ziet.
Bij live-action of 3D-animatie is dat geen probleem: de camera of computer maakt zelf al die frames.
Maar bij de animaties die wij maken, moet jij elk frame zelf maken, door te tekenen of een pop te verplaatsen en een foto te nemen.
Gelukkig hoef je niet altijd 24 tekeningen te maken voor 1 seconde animatie.
Dus animeren op ééntjes is 24 tekeningen maken voor 1 seconde animatie
Bij “animeren op tweetjes” houd je elke tekening 2 frames lang.
Je maakt dus maar 12 tekeningen voor 1 seconde animatie (24 gedeeld door 2).
Dat scheelt veel werk en ziet er meestal nog prima uit, zeker bij langzame beweging.
Veel TV-animatie en anime worden op deze manier gemaakt.
Je kunt zelfs “op drieën” werken (elke tekening blijft 3 frames zichtbaar = 8 tekeningen per seconde) of “op vieren” (6 tekeningen per seconde).
Je vraagt je misschien af: als we toch maar 12 tekeningen maken, kunnen we dan niet gewoon de tijdlijn op 12 fps zetten?
Dat kan je als je zelf gaat animeren doen, maar het maakt je minder flexibel.
Als je op een tijdlijn van 24 fps werkt, kun je makkelijk afwisselen:
Trage beweging = “op tweetjes”
Snelle actie = “op ééntjes” (dus een nieuwe tekening elke frame)
Soms heb je ook extra tekeningen nodig om de beweging vloeiender of duidelijker te maken. Dat kan alleen goed als je op een hogere framerate werkt.