Diepte door lagen:
Maskeringstechnieken kan je gebruiken om diepte in een compositie te creëren door lagen te gebruiken.
Selecteer eerst je onderwerp. Kies het onderwerp dat je naar voren wilt brengen in je compositie. Dit kan een object, een figuur, een landschap, je naam of een ander element zijn.
Bepaal dan je achtergrond. De onderste laag waarop je gaat werken is de achtergrond waarin je onderwerp zich bevindt.
Denk aan de positieve en negatieve ruimte. Bepaal waar je in je ontwerp positief of negatieve ruimte gebruikt.
Bereid dan je maskers voor. Gebruik maskeringstechnieken zoals uitsnijden of overlappen om je onderwerp te isoleren van de achtergrond. Je kunt een sjabloon gebruiken om je onderwerp uit te snijden of meerdere overlappende lagen maken om je onderwerp te definiëren.
Pas diepte toe met kleur. Door gebruik van gradatie in kleuren, scherpte of contrast kan je een gevoel van diepte creëeren. Het onderwerp trekt zo de aandacht.
Hier zie je een simpele compositie van een landschap dat is opgebouwd uit vier lagen en drie kleuren. door het gebruik van kleurgradatie en negatieve ruimte wordt hier diepte geschept.
Het wit van de achtergrond neem ik mee in mijn compositie als vijfde element.
Hieronder zie je de vier verschillende lagen die gebruikt zijn. Weet jij in welke volgorde deze zijn gemaakt ?
Een Tip
Goede contrasten tussen licht en schaduw kunnen mooie diepte creëren.
Durf te experimenteren met zowel lichte als donkere schaduwen.
New York 2- Mondriaan - onafgewerkt
Maskeringstape
De kunstenaar Mondriaan ontwikkelde zijn latere kunstwerken met behulp van commerciële plakband. Plakband stelde Mondriaan in staat om eindeloos te experimenteren met compositie. Dit is een onvoltooide werk en toont hoe Mondriaan maskerings-technieken gebruikte om zijn kunstwerken te creëren.
Het gebruik van papierplakband is een veel gebruikte maskeringstechniek. Deze kan je aankopen in allerlei breedtes.
Henri Matisse, Polynesia, the sky (Polynésie, le ciel) 1946.
Sjablonen en uitsnedes
Collagekunst: Kunstenaars zoals Henri Matisse staan bekend om hun gebruik van papieren uitsnijdingen in collagekunst. Het uitsnijden van papier om abstracte vormen en composities te creëren, biedt je een speelse manier om diepte en textuur toe te voegen aan kunstwerken.
We gaan eens proberen maskeringstechnieken te gebruiken om dit werk van Matisse te maken. Eerst tekenen we de contour van de vogel. Hierna snijden we ze uit. We hebben nu 2 vormen een uitsnede en een sjabloon waarmee we kunnen maskeren. Laten we ze langs elkaar gebruiken om het verschil te tonen.
Links ga ik de uitsnede gebruiken als maskering zodat we een negatieve vogel verkrijgen en rechts ga ik eerst een achtergrond schilderen en dan erna door gebruik van het sjabloon dat we hebben gemaakt de vogel erbij schilderen.
Links zie je dat we de achtergrond over de uitsnede hebben geschilderd en rechts zie je dat we de vogel er later bij hebben geschilderd.
Bij het finale resultaat bemerk je dat links krachtiger is door de pure negatieve ruimte die we behouden en dichter aansluit bij Matisse zijn werk. Rechts kan je dicht bij dit resultaat komen door feller wit te gebruiken. Beide manieren geven een ander gevoel weer. Het is aan jou de keuze wat het beste past bij jou werk.
Een Tip
Gebruik eens een stuk stof of iets dat je vind op de de tafel en gebruik dit als masker. In de airbrushkunst worden bijvoorbeeld nylonkousen gebruikt als masker voor een uniek resultaat te bekomen.
Textuur maskeringen
Je hebt al geleerd dat Mondriaan plakband gebruikte en je met nette uitsnedes een duidelijke contour kunt produceren. Maar het hoeft niet altijd zo proper. Textuur maskers zijn in feite stukken materiaal die je op je werk plaatst om bepaalde delen van je werk te beschermen, terwijl je de achter of voorgrond bewerkt. Deze maskers kunnen willekeurige vormen of patronen hebben of kunnen met de hand gescheurd of geknipt worden, wat resulteert in onregelmatige randen.
Stel dat je een sjabloon hebt gemaakt van Wednesday en je wilt hier wat meer swjoeng aan geven door het gebruik van een stuk gescheurd papier. Je kan dan je gescheurd papier over je tekening plaatsen en inkleuren.
Tof effect toch? Dit effect wordt al lang gebruikt, denk maar aan dit iconisch beeld van de Sex Pistols.
Als je nog een stap verder gaat en je sjabloon van Wednesday er nog eens tussenzet begin je in effectieve lagen te werken. Beide zijn interessant.
Heb jij al een idee hoe je dit in je werk zou implementeren?