Positieve en negatieve ruimte
Om het belang en nut van maskeren te begrijpen gaan we eerst het verschil tussen positieve en negatieve ruimte bespreken. Deze zijn belangrijke concepten in de beeldende kunst. Ze spelen een rol in het creëren van visuele interesse en compositie. En gaat onze opbouw van maskeren vergemakkelijken. Laten we beide eens bekijken.
Positieve Ruimte:
Positieve ruimte is het deel van de compositie dat daadwerkelijk wordt gevuld, geschilderd of afgebeeld. Dit helpt om je aandacht te trekken op de kat. Door de kat te vullen creëren we positieve ruimte.
Natuurlijk is er nooit positieve ruimte zonder negatieve ruimte, en hetzelfde geldt in de kunst. Positieve ruimte en negatieve ruimte werken samen om evenwicht in een compositie te bereiken. Zonder hun kan je werk te druk worden. Om ervoor te zorgen dat je tekening of schilderij in evenwicht is, moet je altijd onthouden om de gebieden van negatieve ruimte evenveel te plannen als je positieve ruimte.
Negatieve Ruimte:
Negatieve ruimte verwijst dan naar de ruimte in je werk dat niet het hoofdonderwerp is.
Negatieve ruimte kan net zo belangrijk zijn als positieve ruimte en draagt bij aan je compositie en de algehele esthetiek.
Een van de beste voorbeelden is de optische illusie die bekend staat als de vaas van Rubin.
Vaas van Rubin -Edgar Rubin 1915.
De vaas van Rubin benadrukt negatieve ruimte. In het midden van de compositie is er een symmetrische vaas . Aan weerszijden van de vaas verschijnen portretten van mensen; de rondingen van de pot creëren de illusie van een voorhoofd, neus en mond. Hoewel de negatieve ruimte zelf geen details heeft, activeren de randen en het contrast met het positieve de rest van de afbeelding en stellen ze je geest in staat om de lege plekken in te vullen en een vaas of 2 hoofden te vormen.
Het samenspel tussen positieve en negatieve ruimte kan een opvallend contrast creëren, waardoor de aandacht van de kijker naar het onderwerp wordt getrokken.
Een Tip
-Maak het niet te ingewikkeld. Minimalistische composities met doordachte positieve en negatieve ruimte kunnen krachtige visuele verhalen vertellen.
Banksy 2023
Door positieve ruimte te gebruiken om een silhouet te vormen, kunnen kunstenaars een krachtige en vereenvoudigde representatie van een onderwerp creëren.
Carrefour logo
Veel iconische logo's gebruiken negatieve ruimte op slimme wijze om verborgen vormen of boodschappen te vormen, waardoor ze memorabel en opvallend zijn. Zoals het Carrefour logo, deze verbergt subtiel de C van Carrefour.
Noma Bar - Mamen 2015
Een manier om negatieve ruimte te gebruiken om diepte te creëren, is ervoor te zorgen dat de positieve ruimte donkerder is en gradatie vertoont. Dit zal helpen om een gevoel van diepte te creëren en de aandacht te richten op het hoofdonderwerp. Het gebruik van kleur wordt hier ook veel in gebruikt.
M-City - graffiti artist