Huisdier oefening
Micro:bit
Micro:bit
Vandaag ga je een elektronisch huisdier programmeren dat reageert op bewegingen. Je leert hoe je:
Gebaren herkent met de Micro:bit.
Verschillende reacties programmeert.
Een huisdier laat reageren op bewegingen zoals schudden of kantelen.
Huisdier oefening
Om een project goed te structureren, is het handig om eerst een plan op papier te maken. Dit helpt bij het ontwikkelen van computationele denkvaardigheden, zoals het bedenken van algoritmen voordat je begint met programmeren. Een goed voorbeeld hiervan is het ontwerpen van een elektronisch huisdier dat reageert op verschillende bewegingen.
Met de micro:bit kun je een interactief huisdier maken dat reageert op verschillende gebaren. Door te plannen welke uitdrukkingen je huisdier toont en hoe het reageert op bewegingen, oefen je met abstractie en algoritmen.
Mogelijke gebaren en reacties:
Schudden: het huisdier toont een verraste uitdrukking of wordt wakker.
Kantel links/rechts: het huisdier kijkt in de betreffende richting.
Logo omhoog/omlaag: het huisdier reageert op draaien.
Scherm naar beneden: het huisdier gaat slapen.
Neem het werkblad erbij en teken eens zelf eerst hoe je Micro:bit gaat reageren bij een beweging.
Als je klaar bent programeer dit ook op je Micro:bit
Test je code!
Zet je code op de micro:bit.
Sluit een batterij aan.
Draai de micro:bit in elke richting.
Kijk eens wat er gebeurt.
Denk na over je project
Werkt het zoals je verwacht?
Moet je fouten opsporen en de code verbeteren?
Hoe goed is je project?
Wie zou dit handig of leuk vinden?
Hoe kun je het verbeteren?
Wat gebeurt er als je zachtjes loopt? Of juist hard stampt?
Wil je je project verbeteren? Probeer dan dit:
Voeg een ‘Wanneer knop A wordt ingedrukt’-blok toe om nog extra emoties te weergeven.
Of probeer extra functies toe te voegen, zoals geluidseffecten, en ontdek hoe je micro:bit nog interactiever kan worden!
Wist je dat?
Misschien gebruik je al een versnellingsmeter in een stappenteller op je telefoon, smartwatch of fitnessband!