Blad steen schaar
Microbit
Microbit
Denk even terug aan de vorige keer:
Je gebruikte de versnellingsmeter om beweging te detecteren en een programma te laten reageren op schudden.
Wat ga je vandaag leren?
Vandaag ga je een spel programmeren op de micro:bit: "Steen, papier, schaar"!
De micro:bit willekeurige keuzes kan maken.
Je een variabele kunt gebruiken om een keuze op te slaan.
Je een logische structuur kunt toepassen om een uitkomst te bepalen.
Kijk eens naar de LED-matrix op de micro:bit. Vandaag gebruiken we deze om de keuzes (steen, papier of schaar) weer te geven.
Willekeurigheid De computer kiest een getal op een onvoorspelbare manier.
Variabele Een soort ‘doosje’ waarin een programma gegevens opslaat en bijwerkt.
Input Gegevens die naar een computer worden gestuurd, zoals schudden of knopdrukken.
Output Gegevens die de computer weergeeft, zoals een symbool op het scherm.
Logica Beslissingen maken met "als... dan... anders" structuren.
Bekijk de code en ontdek hoe het werkt:
Stap 1: Een variabele maken
Maak een variabele -->"Random nummer" keuze en stel deze in op een willekeurig getal tussen 1 en 3.
Stap 2: De versnellingsmeter gebruiken
Gebruik het "Bij schudden"-blok om het spel te starten.
Stap 3: De keuze tonen met logica
Gebruik een "als... anders als... anders"-blok om de uitkomst te bepalen:
(De tweede "anders krijg je erbij door op het plusje te klikken in het groene blokje)
Als keuze = 1 ➝ toon een steen-symbool.
Als keuze = 2 ➝ toon een papier-symbool.
Anders (keuze = 3) ➝ toon een schaar-symbool.
Let op! De volgorde van de code is belangrijk: eerst de variabele instellen, dan de keuze tonen.
Zet je code op de micro:bit.
Sluit een batterij aan.
Schud de micro:bit en kijk welk symbool verschijnt.
Werkt het zoals je verwacht?
Moet je fouten opsporen en de code verbeteren?
Hoe eerlijk is het spel? Is de verdeling van de keuzes echt willekeurig?
Hoe zou je dit kunnen verbeteren?
Wil je je project verbeteren? Probeer dan dit:
Eigen pictogrammen maken: Teken zelf de symbolen voor steen, papier en schaar.
Twee micro**:bits**** laten spelen tegen elkaar:** Gebruik de radiofunctie om twee spelers tegen elkaar te laten spelen.
Extra spelopties toevoegen: Kun je een variant maken met vier of vijf keuzes
Wist je dat?
Willekeurige getallen worden vaak gebruikt in games en beveiligingstoepassingen. Bijvoorbeeld bij het genereren van wachtwoorden of het bepalen van vijandengedrag in videogames!