Timing & Spacing
Animatie
Animatie
Vandaag leer je wat timing en spacing zijn in animatie.
Je ontdekt waarom ze belangrijk zijn en hoe je ze zelf kunt toepassen als je een animatie maakt.
Animatie is een manier om iets te laten bewegen door veel losse beelden (frames) snel na elkaar te tonen.
Als elk beeld een klein verschil toont, lijkt het alsof het object beweegt. Het geeft de illusie van beweging
Denk aan een flipboekje. Hoe sneller je bladert, hoe vloeiender de beweging.
Timing betekent: hoe lang of hoe kort een beweging duurt.
Meer frames = langzamere beweging
Minder frames = snellere beweging
Voorbeeld:
Als een vis snel wegzwemt, gebruik je weinig frames.
Gaat iets traag, zoals een ballon die zweeft, dan gebruik je meer frames.
Spacing betekent: hoe groot de afstand is tussen de beelden van een beweging. Dus spatiëring of afstand.
Kleine afstand = trage of vloeiende beweging
Grote afstand = snelle of schokkende beweging
Voorbeeld:
Een raket die opstijgt, begint met kleine sprongen (frames dicht bij elkaar).
Naarmate hij sneller gaat, worden de sprongen groter (frames verder uit elkaar).
Door spacing goed te gebruiken, lijkt een beweging natuurlijker.
Elke beweging die je tekent of maakt, voelt pas echt als je de juiste timing en spacing gebruikt.
Daarmee bepaal je het tempo, het ritme en het gevoel van de beweging.
Dus denk altijd na over hoe iets beweegt, niet alleen wat beweegt.
Timing gaat over de tijdsduur van een beweging: snel of traag.
Spacing gaat over de afstand tussen de beelden: klein of groot.
Beide zijn nodig om een beweging echt en geloofwaardig te maken.