· Bouwstenen: Informatie – Beeld – Analyse – Vergelijken – Betekenis
· Materiaal: Computer, internet, PowerPoint (of Google Slides), afbeeldingen
· Techniek: Zoeken, selecteren, kijken, vergelijken, presenteren
Vandaag leer je één kunstenaar en zijn kunststroming kennen.
Je duikt in het leven van de kunstenaar, kiest een bekend werk en ontdekt hoe de kunststroming daarin zichtbaar is.
Je maakt een PowerPoint-presentatie waarin je:
• laat zien wie de kunstenaar is,
• uitlegt wat zijn/haar bekendste werk is,
• onderzoekt welke kunststroming daarbij hoort,
• toont hoe je dat herkent in het werk,
• en zegt wat jij ervan vindt
Een kunstroming is een groep kunstenaars die ongeveer op dezelfde manier kunst maken.
Ze hebben vaak dezelfde ideeën, dezelfde stijl of dezelfde manier van werken.
Denk aan een kunststroming als:
• een groep van kunstenaars
• die in dezelfde periode leefden
• en op een gelijkaardige manier dachten
• over kunst, maatschappij, kleur, vormen, emoties…
Bijvoorbeeld:
Impressionisten schilderden snelle indrukken van licht en sfeer.
Kubisten gebruikten blokken en vormen om de wereld te tonen.
Surrealisten maakten droombeelden die niet echt kunnen bestaan.
Je begrijpt kunst beter.
Je ziet waarom iets zo gemaakt is.
Je herkent de tijd en cultuur.
Je leert hoe mensen vroeger dachten, voelden en leefden.
Je kan werken vergelijken.
Waarom ziet een werk van Monet anders uit dan dat van Picasso?
Je leert beter kijken.
Je ziet kleuren, vormen, emoties en symbolen die je anders mist.
Je kan je eigen mening vormen.
Je leert zeggen wat jij ervan vindt en waarom.
Gebruik deze eenvoudige vragen:
1. Hoe ziet het eruit?
(gebruikt de kunstenaar felle kleuren? vage vormen? geometrie? licht?)
2. Wat probeert de kunstenaar te zeggen?
(gevoel, verhaal, droom, protest?)
3. Waarom zou dit in die tijd belangrijk zijn geweest?
(wat gebeurde er in die periode? oorlog? machines? dromen? wetenschap?)
Met deze vragen kan je een goed beeld krijgen van de kunststroming
Je maakt alleen een PowerPointpresentatie van minstens 7 slides.
Gebruik duidelijke titels, korte zinnen en minstens 3 afbeeldingen.
o Jean-Auguste-Dominique Ingres
o Caspar David Friedrich
o William Turner
o Gustave Courbet
o Jean-François Millet
o Claude Monet
o Edgar Degas
o Pierre-Auguste Renoir
o Edvard Munch
o Wassily Kandinsky
o Georges Braque
o Juan Gris
o Salvador Dalí
o René Magritte
o Joan Miró
o Hans Hartung
o Piet Mondriaan
o Kazimir Malevich
o Jackson Pollock
o Willem de Kooning
o Andy Warhol
o Roy Lichtenstein
o David Hockney
1. Kies 1 kunstenaar uit de lijst hierboven
2. Zoek informatie
o Wie is de kunstenaar?
o Wat is zijn/haar bekendste werk?
Bij welke kunststroming hoort het werk?
(Classicisme, Romantiek, Realisme, Impressionisme, Expressionisme, Kubisme, Surrealisme, Lyrisch abstract, Geometrisch abstract, Action Painting, Pop Art, Arte Povera)
o Wat is typisch voor deze kunststroming?
3. Verzamel afbeeldingen
o Minstens 3 beelden (kunstenaar + 2 werken) verspreid over de slides.
4. Vul de slides in zoals gevraagd.
Zie “inhoud van de powerpoint”
5. Controleer: zijn je zinnen kort en duidelijk?
6. Upload je presentatie op smartschool
7. Oefen je presentatie.
Vertel in eigen woorden wat je geleerd hebt.
8. Presenteer je presentatie tijdens een van de volgende lessen.
Slide 1 – Titelpagina
• Jou naam en klas
• Naam van de kunstenaar
• Afbeelding van zijn gezicht
Slide 2 – Wie is deze kunstenaar?
• Land en geboortejaar
• Beroep (schilder, beeldhouwer…)
Slide 3 – Thema’s van de kunstenaar
• Welke onderwerpen komen vaak terug?
(bv. droombeelden, natuur, oorlog, mensen, emoties…)
Slide 4 – Bekendste werk
• Titel van het werk
• Afbeelding
• Jaar gemaakt
• Waar hangt het? (museum/land)
• Kunststroming dat dit werk bijhoort
Slide 5 – Wat is deze kunststroming?
• Typische kenmerken
Slide 6 – Hoe herken je deze stroming in de kunstenaar zijn werk?
• Vertel meer over kleur, vorm, emotie, stijl of techniek
Slide 7 – Jouw mening
• Wat vind jij mooi of interessant?
• Welk gevoel krijg je?
• Wat heb jij ontdekt?